תביעות נזיקין שיכולות לצוץ כשבאים לקנות דירה
תביעות נזיקין

תביעות נזיקין בהקשר של רכישת דירה

כפי שידוע לכל אנשי המקצוע בתחום הנדל"ן, קשה לחזות אילו מהמורות בדרך עלולות להיווצר בזמן שנכס משווק למכירה. גם בתרחיש נפוץ לכאורה של נכס למגורים או למטרה מסחרית, מישהו – יהיה זה קונה פוטנציאלי, סוכן, ספק, גנן או כל אחד אחר העלול למצוא את עצמו מעורב בנכס – עלול להיפגע, או שהנכס עלול להיפגע או להיהרס עקב שריפה, ונדליזם, גניבה, או מגוון של סיכונים אחרים רבים. קונה דירה פוטנציאלי, בעת צפייה בנכס כחלק מהמסע לקניית הדירה, עלול ליפול וכתוצאה מכך להיפגע. ניתן להפעיל ולשכוח מכשירי חשמל בנכס שיגרמו לשריפה. דלתות שאינן נעולות עלולות להוביל לגניבה או להשחתה. אם הנזק נגרם כתוצאה מרשלנות של מישהו או בהפרה של חובה חוזית כלשהי, סביר להניח שתוגש תביעה מסוג – תביעות נזיקין.

מה קורה כאשר מוגשת תביעה?

אם הוגשה תביעה שהתקבלה בסוף התהליך והנתבע אינו מבוטח, הוא יחויב בתשלום פיצויים שעלולים להיות גבוהים מאוד שיובילו אותו במצבים מסויימים להיכנס אף להליכי פשיטת רגל. עורכי דין רבים לפשיטת רגל אף מציינים כי בתיקים רבים שהם מייצגים בהם, הסיבה העיקרית לכניסה להליך היא עקב תובענה שהלקוח שלהם הפסיד בה ונקלע בעקבותיה לחובות.

מי הולך להיתבע?

התשובה הקצרה היא שכל מי שמעורב בניסיון הקנייה יכול להיות מופיע בכתב התביעה. לדוגמא, בואו נגיד שבמהלך סיור בנכס, רוכש פוטנציאלי נופל בגרם מדרגות שמואר באופן גרוע ושובר רגל. אנו יכולים לצפות מהצד הנפגע לתבוע (1) את בעל הנכס על כך שאפשר לדירה להתקיים במצב מסוכן באופן בלתי סביר; (2) המתווך של המוכר, על כך שלא הכין כראוי את הנכס שהוצג; (3) סוכן המכירות של המוכר, על כך שלא התריע על המצב; (4) ככל הנראה אפילו המתווך והסוכן של הקונה עצמו, על כך שלא הבטיח שהנכס יהיה בטוח להצגה.

לאחר התביעה, יוכלו חלק מהנאשמים שצוינו להעלות תביעות הדדיות ותביעות צד ג' בגין רשלנות תורמת או לשם שיפוי. לדוגמא, בעל הדירה יכול להפנות אצבע מאשימה לעבר המתווך שלו, שיכול, בתורו, להטיל אשם על סוכנו. באופן דומה, המתווך והסוכן של הקונה יכולים להאשים גם אחד את השני. טענות אלה יכולות להתבסס על תיאוריות של רשלנות פשוטה, או הפרות לכאורה של ההסכמים השונים בין בעל הדירה, ובין הקונה הפוטנציאלי, המתווך של הקונה, לבין סוכן המתווך הזה.

ללא קשר לעובדות המקרה ומי, אם מישהו, אכן אשם, כל הנאשמים הפוטנציאליים צריכים להיות בטוחים שהם מגנים על עצמם מפני פסק דין שלילי ומה שיכול מאוד לגרום לעלויות משמעותיות הקשורות להגנתם המשפטית.

בעוד שלכל המעורבים צריך להיות כיסוי ביטוחי, זה לא תמיד יכול להיות המקרה. סוכני מכירות לעולם לא צריכים להניח שהם יכוסו על ידי המתווך המעסיק שלהם, במיוחד באשר לעלויות המשפטיות הקשורות להגנתם, שכן, כאמור, המתווך והסוכן עלולים למצוא את עצמם משני הצדדים של תביעה נגדית.

סיכום תביעות נזיקין בעולם הנדל"ן

כפי שאפשר לראות, חשוב גם למתווכים וגם לסוכנים שלהם לבחון את חוזיהם כדי לקבוע אחריות במקרה של תביעה מצד שלישי כלפי שניהם. וזה תמיד נוהג עסקי טוב להבטיח שלכל הצדדים יהיה כיסוי נאות לפני שהם מתקדמים בכל עסקת נדל"ן לקניית דירה.

מומלץ מאוד להיות מוגנים משפטית מפני כל תרחיש היות ואנשים נוטים שלא להיות סלחנים במקרים רבים שבהם נגרם להם נזק. לאחר שראיתם דירה שמצאה חן בעיניכם מומלץ לא לבצע שום צעד ללא עורך דין קניית דירה שיעקוב מקרוב אחר התנהלותכם ויספק לכם הגנה מבעוד מועד.

לשיתוף הכתבה:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
מאמרים נוספים
ליצירת קשר