תחומי התמחות

ייפוי כוח מתמשך

כיצד מעניקים ייפוי כוח מתמשך ומתי הוא נחוץ

החתימה על מסמך ייפוי כוח מתמשך מטרתה להעניק לאנשים הסובלים ממחלה או נכות, את האפשרות לבחור את זהותו של האדם אשר יהיה מקבל ההחלטות במקומם, בבוא העת. הכוונה היא שאותו אדם יהיה אחראי על ניהול ענייניהם השונים, לכשלא יהיו עוד מסוגלים להחליט בנוגע אליהם באופן עצמאי, זאת אם וכאשר מצבם הרפואי יחמיר.

אילו סמכויות מעניק ייפוי מסוג זה?

חשוב להבין את המשמעויות של החתימה על ייפוי הכוח המתמשך, אשר מעביר את האחריות לקבלת ההחלטות מידיו של אדם מסוים, הנוגעות לענייניו הפרטיים ביותר – אל אדם אחר. הרעיון העומד מאחורי ההתחייבות הזו, זמן רב לפני שיהיה צורך בהעברת הסמכויות הללו בפועל, הוא לתת כמה שיותר ביטוי לרצון החופשי של האדם ולא להגיע לברירת מחדל. המטרה היא לא להמתין לרגע שבו כבר לא יוכל אותו אדם חולה או נכה להביע את עצמו או לחשוב בצורה צלולה, מה שעלול לגרום למינוי אפוטרופוס מסוים על פי הדין – אך לא בהכרח בהתאם להעדפותיו באשר להתווית הדרך שבה ינוהלו חייו.

ייפוי הכוח המתמשך אמנם מעניק סמכויות נרחבות לאדם שמקבל אותו וחותם על ההסכם, אך בו בעת הן גם מותאמות לרצונותיו של מייפה הכוח ומכאן שהן עשויות להיות מוגבלות. בנוסף הן יכולות להיות מגוונות, משמע לא בהכרח לכלול את כל רבדי החיים: אדם יכול לבחור את הנושאים שבהם הוא מייפה את כוחו לאחר, או לאחרים. ליווי של עורך דין מכירת דירה המנוסה גם בניסוח הסכמי ייפוי כוח לאורך התהליך, החל מבחירת מיופה הכוח ועד לחתימה של הצדדים על המסמך המשפטי המחייב וגם לאחר מכן, מקלה ומסייעת להבנת משמעויות החתימה לעומקן ובעיקר מאפשרת לאותם אנשים לחוש בטוחים ורגועים.

מי יכול לקבל ייפוי כוח מתמשך?

בניגוד לאפוטרופסות מלאה, ייפוי הכוח המתמשך יכול להינתן למספר אנשים, על פי בחירתו של מייפה הכוח, בנוסף, כאמור, לעובדה שגם הסמכויות עצמן יכולות להתחלק בין כמה בני אדם ובהתאם לרצונו של מייפה הכוח, לחלק את האחריות לקבלת ההחלטות – למי שהוא חש כי ימלא את התפקיד בצורה הטובה ביותר. 

לצורך הדוגמה, ניתן למשל להעניק את האחריות לניהול העניינים הרפואיים לאדם מסוים ואילו את ניהול הפיננסים – לאדם אחר. באופן כזה גם ניתן לתת תוקף לייפוי הכוח באופן הדרגתי, למשל כשמייפה הכוח מרגיש שהוא עדיין מסוגל לנהל את ענייניו האישיים והרפואיים, אך מעדיף לסמוך על מיופה הכוח שלו בנוגע לנושאים כלכליים.

ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך שכר טרחה וליווי משפטי בתהליך

עורך דין ירושה שינסח את הסכם ייפוי הכוח המתמשך, יגדיר באופן ברור כיצד יתנהל תהליך העברת הסמכויות וזאת כדי לתת אינפורמציה וכלים סדורים למעורבים בתהליך, באשר למינוי האפוטרופוס על כל המשתמע מכך, לרבות מועד כניסת ייפוי הכוח בפועל. תפקידו של הפרקליט המלווה את התהליך הוא לייצג נאמנה את מייפה הכוח ולוודא שכל שלב ושלב בדרך לחתימה, ייעשה באופן המבטא את רצונותיו במלואם.

תחומי התמחות נוספים
לתיאום ייעוץ ראשוני
עקבו אחרינו
ליצירת קשר