לדעת יותר על יפוי הכוח הנוטריוני

מדי פעם אנו שומעים את המונח יפוי הכוח הנוטריוני בהקשרים משפטיים. ייפוי הכוח הזה הוא למעשה הרשאה שנותן אדם אחד לאחר על מנת לבצע בשמו פעולה משפטית כלשהי באופן מלא. מכיוון שמדובר באחד ההסכמים החזקים ביותר הקיימים נכון לעכשיו, ולכן עליו להיעשות בליווי של נוטריון מקצועי. הנוטריון הוא ערוך דין לכל דבר ועניין אשר הוסמך לעבוד עם מסמכים מסוג זה. 

באילו מקרים נזדקק לייפוי כוח?

קיימים שני מקרים עיקריים שבהם נזדקק לערוך יפוי כוח. המקרה הראשון הוא מצב שבו יש צורך לחתום על מסמכים בשמו של אדם אחר מסיבות שונות כמו אי כשירותו של האדם בעקבות תאונה, מחלה או מגורים בחו"ל. אז חותם הנוטריון על ייפוי כוח כללי, לאחר שהוא מוודא שחתימה על מסך זה נעשית בהסכמה. המקרה השני הוא ייפוי כוח בגין עסקת נדל"ן. עסקת מקרקעין המצריכה אישור טאבו מחייבת יפוי הכוח הנוטריוני. מעבר לכך, על מסמך יפוי הכוח רשאי לחתום אדם שהוכח ככשיר ובריא בנפשו.

האם ניתן לבטל יפוי כוח?

ניתן לבטל את ייפוי הכוח כאשר אין מדובר בייפוי כוח בלתי חוזר. הכוונה היא לייפוי כוח שנעשה במסגרת עסקאות מקרקעין ונועד להבטיח את זכויותיו של הצד השלישי. אבל אם מדובר בייפוי כוח כללי, המייפה רשאי לבטל את ההסכם, תוך שהוא מודיע על דבר הביטול לעורך הדין וגם למיופה. נוסף על כך, חשוב לדעת שלמסמך ייפוי הכוח יש תוקף. על פי החוק, התוקף נמשך 10 שנים, אלא אם כן בהסכם מצוין תוקף אחר. 

מה כולל תהליך החתימה על יפוי הכוח הנוטריוני?

כאשר רוצים לחתום על יפוי הכוח הנוטריוני, יש צורך לעבור כמה שלבים משמעותיים:

  • מנפיקים את המסמך – בשלב הראשון יש צורך להנפיק את המסמך עצמו. ניתן להשיג אותו מגופים כמו בנק, רשות המקרקעין וכדומה. 
  • בודקים עם הנוטריון – לאחר שיש ברשותכם את כל המסמכים הדרושים, יש צורך לפנות לנוטריון על מנת שהוא יעבור על כל המסמכים ויבדוק את תקינותם. כמו כן, הנוטריון רשאי לבקש אישורים שונים על מנת שלא לפגוע בתקינותו של המסמך. כך למשל, הוא עשוי לבקש להציג אישור רפואי או אישור על תפקוד קוגניטיבי, במקרה שבו מייפה הכוח הוא אדם מבוגר. כשמדובר בייפוי כוח מקרקעין, עורך הדין מבקש לא פעם אישור מטעם החברה.
  • בדיקת זהות לפני החתימה – מייפה ומיופה הכוח צריכים להיפגש עם הנוטריון עם תעודות מזהות על מנת לאמת זהויות.
  • חתימת הצדדים – הנוטריון מוודא ששני הצדדים פועלים מרצונם החופשי ומתוך צלילות דעת בעת החתימה על ההסכם, בייחוד מייפה הכוח שבשמו יבוצעו פעולות מסוימות מעתה והלאה. לאחר מכן, הצדדים חותמים על ההסכם.
  • חתימת הנוטריון – זהו השלב הסופי שבו הנוטריון עצמו חותם על המסמכים.

מיהו נוטריון מקצועי?

חתימה על הסכם ייפוי כוח נוטריוני אינה עניין של מה בכך, ויכולה להשפיע רבות על יחסים בין בני אדם והתנהלותם מעתה והלאה. לפיכך, חשוב לבחור את עורך הדין הנכון. כאמור, נוטריון מקצועי הוא ערך דין לכל דבר ועניין אשר עבר הסבה מיוחדת, וכעת הוא רשאי לעבוד עם מסמכים ולאשר אותם. כאשר בוחרים נוטריון, חשוב לשאול את עצמנו כמה שאלות. האם זהו נוטריון מקצועי שמבין עד הסוף את חשיבות המסמכים? האם יש לו את הידע והניסיון הדרושים כדי להוביל את מהלך החתימה? האם הוא מציע מחיר הוגן? כמו כן, ישנם מקרים שבהם תזדקקו לשירות נוטריון עד הבית, במצבים שמייפה הכוח הוא אדם מבוגר שאינו יכול להגיע למשרד בכוחות עצמו. חשוב לברר שהנוטריון אכן מספק שירות כזה. 

 

לשיתוף הכתבה:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
מאמרים נוספים
ליצירת קשר