ירושות וצוואות – מי יורש כשאין צוואה?
ירושות וצוואות

על דיני ירושות וצוואות בהיעדר צוואה

כאשר אדם הולך לעולמו ואם לא השאיר צוואה שבה הוא מפרט את החלוקה הרצויה של רכושו והונו לאחר מותו, העיזבון יתחלק באופן שווה בין בן הזוג שלו לבין ילדיו, כאשר חצי מההון והרכוש יעברו לבן הזוג ובמחצית הנותרת יתחלקו הילדים. מימוש חוק הירושה נעשה בסיוע של עורך דין לענייני ירושות וצוואות, אשר מגיש בשם משפחתו של המנוח בקשה לצו ירושה, שמהותו עיגון הזכות של בן הזוג והילדים לרשת אותו כדין.

ירושות וצוואות – החוק בישראל

הזכות לירושה מתחילה בתאריך שבו המנוח הסתלק מן העולם וממשיכה 300 ימים לאחר מכן, משמע שאם נולד למנוח תינוק במסגרת התקופה, או באם מגיע אדם ומוכיח, במסגרת תקופה זו, כי הוא צאצאו הישיר של המנוח – הוא יהיה זכאי, בהיעדר צוואה שהשאיר הנפטר אחריו, לרשת אותו ממש כמו יתר ילדיו ובחלוקה שווה. בכל מקרה, על פי החוק קיים "סדר ירושה" שמכתיב מיהם היורשים, כאשר בן זוג וילדים מהווים את המעגל הראשון והקרוב ביותר למנוח והם יירשו אותו בדרך כלל, לרבות אם בני הזוג לא היו נשואים אך כן נחשבו לידועים בציבור.

מקרים מיוחדים של מימוש חוק הירושה

עם זאת, קיימים כמובן מקרים אחרים שבהם לנפטר לא היה בן זוג ואז ילדיו חולקים את העיזבון ביניהם. במידה שקיים בן זוג בחיים אך אין ילדים, העיזבון יתחלק בין בן הזוג לבין ההורים של הנפטר, אם הם בעצמם עדיין בחיים, או עם האחים שלו. ליווי של עורך דין ירושה יעזור לקרוביו של המנוח לעשות סדר בעניינים הללו, שיכולים להיות מבלבלים עד מאוד ואף להפוך למוקד למחלוקת בין קרובי המשפחה, בעיקר כאשר מעורבים בנושא רגשות של צער וכאב על לכתו של אדם.

האם צוואה חייבת להיות מסמך כתוב?

בדרך כלל צוואה תהיה הצהרה כתובה שמטרתה להסדיר את האופן שבו יחולק הרכוש של אדם מסוים לאחר מותו. זהו מסמך משפטי לכל דבר ומכאן שהוא תקף כמו צו של בית משפט, בהנחה שנמצא כי הוא "כשיר" בעיניי החוק. למרות האמור, החוק בישראל מכיר הן בצוואה "סטנדרטית" מודפסת ומסודרת שנוסחה על ידי עורך דין ירושה, שזו הדרך השכיחה ביותר לעריכת צוואה, אך בנוסף גם בצוואה שהמנוח כתב בכתב ידו, או הכתיב לאחרים כשבמעמד החתימה היו עדים – או אפילו אמר אותה בעל פה בנוכחות עדים.

 

ירושות וצוואות

 

מה כולל תוכן הצוואה?

הצוואה אמורה לכלול את ההתייחסות של עורך הצוואה אל הרכוש שלו, הונו או שניהם יחד, כאשר ישנן צוואות שבהן נכללות הוראות מפורטות ביותר בנוגע לחלוקה – לעומת צוואות אחרות בהם כלולים רק קווים כלליים שינחו את האופן שבו יחולק העיזבון. חשוב לציין, שכל אדם יכול לערוך כמה וכמה צוואות על פי ראות עינייו, אבל התוקף ניתן אך ורק לצוואה האחרונה שאדם ישאיר אחריו. ישנם לא מעט מקרים שבהם לאחר הפטירה, כאשר המשפחה כולה מתכוננת למימוש חוק הירושה כלשונו בהיעדר צוואה, כביכול, מתגלים מסמכים או מגיעים עדים המוכיחים כי המנוח כן ערך צוואה – ואז חלוקת העיזבון תהיה מורכבת ומלווה בהליך משפטי לא פשוט.

לשיתוף הכתבה:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
מאמרים נוספים
ליצירת קשר