הסכמי ממון – ידועים בציבור / טרום חתונה – שאלות ותשובות
הסכמי ממון

כל מה שחשוב לדעת לפני החתימה על הסכמי ממון

הסכמי ממון נועדו כדי להסדיר את היחסים הכלכליים בין בני זוג, רגע לפני תחילת השלב הבא ביחסיהם – נישואים, מעבר למגורים משותפים או מיסוד היחסים בצורה זו או אחרת והגדרת שני הצדדים כידועים בציבור. הרעיון הוא לייצר עבור בני הזוג תחושה של רוגע וביטחון, שתסייע להם הן במהלך התקופה שלהם יחד והן באם ייפרדו חלילה. ההסכם הזה חשוב ביותר עבור שניהם והוא מיועד למנוע מחלוקות שעלולות להופיע בזמן הפרידה, הנוגעות אליהם, אל ילדיהם המשותפים – או לילדיהם שבנפרד, אם מדובר בפרק ב' של החיים.

מתי עורכים הסכמי ממון?

ניתן לחתום על ההסכם גם לפני החתונה וגם אחריה, אך שכיח יותר שבני זוג יחתמו על הסכם הממון בטרם יינשאו או ימסדו את יחסיהם ולא לאחר מעשה. על אף התווית השלילית לכאורה, שנוצרה למסמך הזה, מדובר בסופו של דבר בגורם חיובי ולעתים אף הכרחי, שמהותו סיוע ממשי לניהול יחסים תקינים ונטולי וויכוחים הקשורים לכסף.

בהיעדר הסכם פיננסי מוסכם וחתום, מחלוקות מסוג זה עלולות לייצר תסבוכת משפטית מורכבת לאחר הפרידה, בעיקר אצל בני זוג שלאחד מהם או לשניהם, יש "מה להפסיד" במקרה של פרידה – כלומר שלאחד מהצדדים יש ממון רב הנצבר טרם תחילת היחסים, לעומת הצד השני שנכנס למערכת היחסים ללא כל גב כלכלי.

למי מיועדים הסכמי ממון?

החתימה על הסכם ממון מאפשרת את ניהול היחסים בצורה נקייה וללא משקעים הקשורים לרכוש ולהון, כאשר כל אחד מבני הזוג יודע כבר בתחילת הדרך "מה צפוי לו" אם הנישואים או מערכת היחסים יסתיימו. בניגוד לשנים עברו, שבהן בעיקר זוגות ערב חתונתם היו אלו שחתמו על הסכמי ממון, כיום המסמך המשפטי הזה משמש יותר ויותר זוגות במערכות יחסים שאינן רשמיות, בין אם מנהלים משק בית משותף או שבנפרד ללא חתונה. אותם זוגות מעוניינים להניח על השולחן את הבעיות ולהתמודד עמן מראש, משמע להסיר את הספק באשר לעניין הכלכלי – ככל שהוא עלול להשפיע על הפרידה, שיכולה להתרחש בעתיד.

מסיבה זו, ניתן לראות בהסכם הממון כבעל חשיבות הן לצד העשיר יותר, שמקבל הגנה על רכושו – והן לצד ה"חלש" יותר, שמקבל קרקע מוצקה לצעוד עליה ושתהווה עבורו בסיס כלכלי הוגן לעתיד.

 

הסכמי ממון

 

מדוע חשוב לקבל ייעוץ משפטי מעורך דין?

להסכמי ממון יש השפעה ישירה על המצב הפיננסי של כל אחד מבני הזוג לאחר הפרידה, כאשר ללא הסכם כזה, החוק הישראלי יורה על חלוקת הרכוש שווה בשווה בין שני הצדדים. מבחינת הצד ה"עשיר" זה עלול להוות סיכון של ממש, בעיקר כאשר מדובר בהון רב שלא נצבר במהלך התקופה המשותפת אלא לפני כן. מאידך, גם הצד ה"חלש" לוקח סיכון ביצירת מערכת יחסים כזו, לכן טבעי שיבקש להבטיח את עתידו באמצעות ניסוח ההסכם. עורך הדין המלווה את בני הזוג, ינסח הסכם המקובל על שניהם ושמאפשר לאינטרסים של כל אחד מהם לבוא לידי ביטוי.

לשיתוף הכתבה:
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
מאמרים נוספים
ליצירת קשר